PAN Preview Walls & Cabinets | Tableau magazine

Sinds 2021 kent de PAN de open stand Walls & Cabinets waarin enkele nieuwe deelnemers zich presenteren, op uitnodiging van directie en bestuur van de PAN. Wanneer er van beide kanten een match is, nemen ze het jaar daarop deel als reguliere deelnemer. Dit jaar krijgen GoMulan Gallery en The Merchant House een plek. Hier stellen ze zich alvast voor.

THE MERCHANT HOUSE – Marsha Plotnitsky

‘The Merchant House (TMH) viert met genoegen haar tiende verjaardag bij PAN in november 2023. Wij waarderen de kans om aan Walls & Cabinets mee te doen met kunstenaars die nieuw zijn op de beurs.

TMH is een kunstruimte/galerie die hedendaagse kunst presenteert om te ontdekken, in op te gaan en te verzamelen. De ruimte richt zich op onderzoek gebaseerde projecten in samenwerking met de kunstenaars. Elk project omvat een uitgebreide tentoonstelling, culturele evenementen en een catalogus/kunstenaarsboek. TMH is opgericht door Marsha Plotnitsky in een 17e-eeuws grachtenpand en staat voor een nieuwe kijk op de tradities die stad en kunsten verbinden.

VERDIEPING EN VERBINDING

Op PAN presenteren we ons programma onder de titel The Indispensable Experience of Art. Dit bouwt door op de tentoonstelling die Plotnitsky met internationale en Nederlandse kunstenaars van TMH samenstelde om de diepgang van het programma aan te geven. De generatie overschrijdende presentatie op PAN laat zien hoe deze groep kunstenaars een voorliefde deelt voor materiële textuur en een niet-lineaire geometrie, hoe ze met kleuren tot een krachtige beeldtaal komen. Dit is avontuurlijke en spraakmakende kunst op haar best. De kunstenaars van de oudere generatie in de groep, zoals Beppie Gielkens (1942, NL), André de Jong (1945, NL), Craigie Horsfield (1949, UK), André Stempfel (1930, FR) en Leo Vroegindeweij (1955, NL) zoeken in hun praktijk al jaren de grenzen van de schilder- en beeldhouwkunst op. Ze worden vergezeld door drie jongere kunstenaars – Sylvie Bonnot (1982, FR), Mary Sue (aangenomen identiteit) en Elsa Tomkowiak (1981, FR) – die de kunstwereld pas na het jaar 2000 betraden, maar ook de missie hebben om met kleur te experimenteren. Deze kunstenaars studeerden af aan dezelfde kunstacademie in Frankrijk en vertegenwoordigen een nieuwe generatie van Franse kunstenaars.

Op de PAN verdiept TMH het onderzoek naar hedendaagse schilderkunst. Het eigenzinnige en moedige gebruik van kleur van deze kunstenaars doet het beeld van een schilderij als commercieel aangeboden object uiteenbarsten. Het is een beeldende praktijk die ons doet nadenken over de steeds veranderende rol van het medium. Ook raakt het aan een emotioneel domein dat ons allemaal verbindt – kunst als aanleiding voor een gedeelde ervaring of een moment van bezinning. De werken zijn van museale kwaliteit, maar passen ook perfect in de huizen van scherpzinnige verzamelaars. TMH maakt verbinding tussen de kunstgeschiedenis en het nu. In het grachtenpand waarin TMH is gevestigd bevindt zich een stijlkamer met een 18e-eeuwse plafondschildering en in onze tentoonstellingen van hedendaagse kunst verwijzen we vaak naar de geschiedenis van de Nederlandse schilderkunst. Het zou een droom zijn om een Nederlands meesterwerk aan onze verzameling toe te voegen, zoals het stilleven van Heda dat we dit jaar op TEFAF hebben gezien.’

merchanthouse.nl

GOMULAN GALLERY – Mulan Go

GoMulan Gallery, opgericht door Mulan Go biedt sinds 2018 een platform voor hedendaagse opkomende kunstenaars in een monumentaal schoolgebouw in Amsterdam. De galerie vertegenwoordigt een kleine groep kunstenaars, zodat alle aandacht is gericht op hun groei en ontwikkeling. Deze nieuwe garde wordt vaak gecombineerd met gerenommeerde namen, waardoor een sterke inhoudelijke verbinding tussen generaties ontstaat. De galerie toont voornamelijk schilderkunst maar ook sculpturaal werk en installaties.

Mulan Go: ‘We hebben een programma met kwalitatief goede en veelbelovende kunstenaars. Dion Rosina bijvoorbeeld. Hij studeerde in 2021 af aan de Breitner Academie. Vlak na zijn eerste expositie in onze galerie afgelopen jaar exposeerde hij op Documenta 15 in het Duitse Kassel. Op dit moment is zijn werk te zien in Museum More en de Kunsthal. Dat weet je van tevoren niet. Maar als ik potentie zie in het werk van een kunstenaar dan moet je de gok wagen om iemand te vertegenwoordigen. Verzamelaars weten ondertussen dat ze voor het ontdekken van nieuwe en kwalitatief goede schilderijen bij mij kunnen aankloppen.

LINK MET DE KUNSTGESCHIEDENIS

Tijdens de PAN tonen we schilderijen van Dion Rosina, Jonat Deelstra en sculpturaal werk van Ulrike Rehm. De werken die worden getoond zijn sterk gerelateerd aan de kunstgeschiedenis. In het werk van Jonat Deelstra zijn referenties naar 19e-eeuwse schilderkunst te vinden. Over zijn werk wordt een publicatie geschreven door Edwin Becker, hoofdcurator van het Van Gogh Museum. Het boek zal gepresenteerd worden tijdens de PAN. Ook Dion Rosina verwijst in zijn collageachtige werken naar kunstgeschiedenis, van werk van oude meesters zoals Albrecht Dürer tot hedendaags werk van Emory Douglas. Ulrike Rehm toont sculpturen die verwijzen naar oude technieken. Op de PAN tonen we van haar een serie keramische en houten beelden die refereren aan christelijke middeleeuwse beeldhouwkunst.

De werkwijze van de PAN sluit goed aan op de missie van de galerie. Door het tonen van opkomende namen in combinatie met gerenommeerde kunstenaars en een kunsthistorische verbinding ontstaat er een verassend geheel. Mogelijk kom je voor een historiestuk van een Nederlandse oude meester en koop je bij ons een hedendaags werk. Onze deelname aan de PAN biedt een mooi platform voor deze opkomende kunstenaars. Het is een kans hun werk te introduceren aan het grote publiek.

Als je me vraagt welk onbereikbaar werk ik zelf in mijn woonkamer zou wil hebben, krijg je waarschijnlijk elke dag een ander antwoord, want ik ben een kunstomnivoor. Een van de kunstenaars waarmee ik werk is assistent geweest van Anselm Kiefer waardoor ik nu aan zijn werk moet denken. Het schilderij Die berühmten Orden der Nacht (1997) vind ik innemend en verdrietig. Veel mensen vinden dit werk mogelijk te heftig voor in hun woonkamer, maar van mij mag er best een dreiging in werk zitten.’

gomulangallery.com