Bloeiend voorjaar | Rob Donders | Vind magazine

De weelde van het Bergense landschap

Fijnschilder Rob Donders laat zich inspireren door de rijke natuur in zijn Noord-Hollandse omgeving. Hij vangt het licht dat over het landschap strijkt in zijn schilderijen. ‘Het euforische gevoel van de lente is de essentie van dit schilderij.’

Het was voorjaar en Rob Donders (1959) ging in de omgeving van zijn huis in Bergen op zoek naar onderwerpen voor een nieuwe serie schilderijen. ‘Toen ik door de Sluislaan fietste en opzij keek en al die daslook zag tussen de bomen, ervoer ik een soort instant blijheid, haast verliefd worden; het was zo mooi wat ik daar zag.’ Donders had een schetsboek bij zich en legde het tafereel vanuit verschillende perspectieven vast. Ook maakte hij foto’s en een filmpje als geheugensteuntje. ‘Het was rond 11.00 uur ’s ochtends en hoe de combinatie van licht en schaduw over het bed van daslook viel, wilde ik zo goed mogelijk vangen om er later in mijn atelier mee aan de slag te kunnen gaan.’

Rob Donders is opgeleid aan de Amsterdamse Grafische school. Na een carrière als grafisch ontwerper in de reclamewereld besloot hij werk te maken van schilderen. ‘Ik ben een autodidact uit een creatieve familie en als kunstenaar een beetje een laatbloeier. Toen ik 2012 in Bergen terecht kwam, nam mijn ontwikkeling als kunstschilder een vlucht. Elk najaar exposeer ik mijn nieuwste werken tijdens de Kunst10daagse in Bergen en ik werk samen met de Kunstuitleen van Museum Kranenburgh in Bergen en Kunstuitleen Alkmaar.’ Op Daslook langs de Sluislaan versie 3 bloeit het voorjaar; het is een euforie van kleurschakeringen. Het paneeltje is onderdeel van een serie van drie, waarin Donders de plek steeds vanuit een ander perspectief heeft vastgelegd. Op het schilderij zie je het tegenlicht van de late ochtend vallen tussen de beukenbomen en over de grond bedekking van knoflookachtige witte bloemetjes. ‘Er zit een verdwijnpunt in het schilderij, alsof je erdoorheen kunt lopen. Als schilder maak ik een vertaling van de waarneming, probeer mijn gevoel over te brengen op doek of paneel. De tinten van licht en schaduw zijn daarbij essentieel, ik probeer het te vangen als een luminist. De stijl is nieuw-impressionistisch als ik er een label aan zou moeten geven. Net als bij pointillisten moet je als beschouwer enige afstand nemen om het beeld te onderscheiden.’

De fijnschilder koos voor de Sluislaan-serie een berkenpaneel in plaats van een canvas, omdat hij zich had voorgenomen meer buiten op locatie te gaan werken. ‘Bij nader inzien ligt me dat toch niet zo goed. Het blijkt een hele omslachtige onderneming, daarom werk ik liever in mijn atelier.’ Het paneel moet voor het schilderen eerst geprepareerd worden door lagen gesso aan te brengen, zodat de verf niet opgezogen wordt door het hout. Vervolgens werkte de schilder vier dagen achter elkaar aan Daslook langs de Sluislaan versie 3. ‘Ik ben niet zo’n snelle schilder en je moet doorgaan zodat de olieverf voldoende nat blijft. Op een gegeven moment is het klaar, ik heb mezelf geleerd niet te lang te blijven doorwerken, want als grafisch ontwerper blijf je doorpielen tot op de millimeter en moet alles kloppen. Maar bij een schilderij moet de toets zichtbaar blijven, het mag pasteus zijn en de dynamiek van het aanbrengen van de verf tonen.’

Rob Donders Beeldende kunst Kerkedijk 20 1862 BG Bergen +31 (0)6 53 19 28 66 www.robdonders.com Atelierbezoek op afspraak. Werk van Rob Donders is te zien bij de Kunstuitleen van Alkmaar en van Kranenburgh, onderdeel van Museum Kranenburgh, en elk najaar tijdens de Kunst10Daagse Bergen. Dit jaar van 17 t/m 26 oktober.