Wanden vol spiritualiteit | Rademakers Gallery | Tableau magazine

De nieuwe expositie Bliss van Rademakers Gallery gaat over natuur, spiritualiteit en natuurkrachten. ‘Het thema hing in de lucht’, zegt curator Pien Rademakers.

Wie in deze donkere wintermaanden het Amsterdamse centrum verlaat en koers zet naar de waterrijke weidsheid van de Oostelijke Eilanden, vindt aan de KNSM-laan de loodsen van de voormalige Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij. Tussen tal van creatieven zit hier Rademakers Gallery die met de expositie ‘Bliss’ de nodige verlichting wil brengen. De betonnen wanden zijn gevuld met hedendaagse kunst van zowel gevestigde als opkomende kunstenaars, die galerie eigenaar Pien Rademakers samenbracht.

Aan ‘Bliss’ doen acht kunstenaars mee: Cathalijn Wouters, Joana Schneider, Tomáš Libertíny, Studio Irma, Yamuna Forzani, Jorge Mañes Rubio, Jule Cats en Milah van Zuilen. Rademakers vertelt dat ze voor het maken van de selectie heeft gekeken wie affiniteit hebben met het thema. Bliss betekent vrij vertaald zoiets als gelukzaligheid. Pien Rademakers las erover in een boek over Suriname. Dat was tijdens de coronatijd, waarin ze door het uitvallen van beurzen meer tijd had voor persoonlijke reflectie. Rademakers: ‘Spiritualiteit is een thema dat in de lucht hangt. Misschien hebben we meer behoefte om bewust te leven. Ook het Stedelijk Museum Schiedam heeft er een tentoonstelling over en toont daarin werk van Yamuna Forzani en Tomáš Libertíny.’

De deelnemende kunstenaars bij Rademakers Gallery hebben zich laten inspireren door natuur, spiritualiteit en natuurkrachten. ‘Eeuwenoude rituelen en symbolen worden gemixt met hedendaagse verhalen en technieken. Bliss laat ons nadenken over onze relatie met de natuur en de waarde van spiritualiteit, in het verleden, nu en in de toekomst’, aldus de aankondiging. ‘’Bliss’ is een onderzoek naar wat spiritualiteit in deze spannende tijd kan zijn. We hebben de blik van kunstenaars daarvoor nodig; wat laten zij ons zien? Welke inspiratie biedt dat? Welke troost of schoonheid? Als de tentoonstelling bezoekers een moment van bezinning geeft, is het voor mij al geslaagd. Bliss is eigenlijk een springplank naar meer.

Misschien dat we op zondagochtend een keer de yogamatjes uitrollen in de galerie in samenwerking met een yogadocent. Ik wil een rustpunt creëren, een spirituele plek. Alles staat ook online, maar ik wil mensen van de online wereld ook naar ons huis halen, naar de galerie. De tentoonstelling loopt wat langer dan gebruikelijk, ik hoop dat het bezoekers de ruimte biedt voor reflectie’, zegt Rademakers.

Diversiteit

Voor Rademakers Gallery zijn duurzaamheid en het versterken van de positie van vrouwelijke kunstenaars belangrijk. De tentoonstelling ‘Bliss’ past goed hierbij, zowel wat betreft het thema als diversiteit van de kunstenaars die exposeren: vijf vrouwen, een queer kunstenaar en twee mannen, allen van uiteenlopende leeftijden en nationaliteiten.

De voorbereiding van de expositie begon al een jaar van te voren, want voor ‘Bliss’ maakten de kunstenaars nieuw werk. Rademakers: ‘Ik houd de opdracht heel vrij, ik spreek alleen een aantal werken af en wanneer het klaar moet zijn. Een kunstenaar zonder deadline, is een kunstenaar zonder doel, vind ik. Het kunstenaarschap is een serieuze baan waar je gewoon elke dag de wekker voor moet zetten en waar je elke dag voor moet werken.’

De kunstenaars kregen de vrijheid om persoonlijk te reflecteren op het thema. Hoe ze daar invulling aan gaven en de werken waar ze uiteindelijk mee zijn gekomen, bleef lang een verrassing. Bij zo’n langlopende opdracht kan er in de tussentijd van alles gebeuren in het leven van een kunstenaar wat invloed heeft op het werk en het proces. Hoe de werken zich verhouden tot elkaar, wordt pas zichtbaar als alles in de galerie hangt.

Zo maakte Jule Cats voor ‘Bliss’ nieuwe In Disguise vazen en Rise lampen van materialen die een nieuw leven krijgen. Cathalijn Wouters creëerde vier grote werken op papier waarin ze haar spirituele ervaringen meeneemt. Van Tomáš Libertíny is onder andere Sentinel Revisted een sculptuur van bijenwas te zien. De bijdragen Caress en Bind zijn 3D gebreide wandkleden met bondage taferelen van Yamuna Forzani. Joana Schneider exposeert werken van duurzame materialen als gerecyclede visserstouwen en netten.

Jong talent

In ‘Bliss’ toont Milah van Zuilen grote, vierkante werken met een veelvoud aan bladeren in vierkantjes met een ingenieuze uitlijning en kleurenpalet. Deze An entanglement of leaves serie ademt natuur. Voor deze werken verzamelt ze verschillende soorten blad die ze droogt en arrangeert. Van Zuilen geldt als jong talent, ze studeerde in 2021 cum laude af aan de Willem de Kooning Academie. Haar werk is aangekocht door Museum Voorlinden. Ze is naast kunstenaar ook bos ecoloog – ze volgde een opleiding bos- en natuurconservatie in Wageningen en loopt stage bij Het Nationale Park de Hoge Veluwe. Van Zuilen combineert beide disciplines en nodigt de toeschouwer uit om de verbinding met de natuur aan te gaan.

Spiritualiteit van het universum

Het thema ‘Bliss’ is ook beeldend kunstenaar Jorge Mañes Rubio op het lijf geschreven. In zijn oeuvre onderzoekt hij de relatie van de mens met het universum en al haar bewoners, of dat nu mensen zijn of anderszins, materieel of spiritueel. Mañes Rubio studeerde in 2010 af aan de The Royal College of Art in Londen en werkt vanuit Amsterdam. Zijn werk is opgenomen in museale collecties wereldwijd en in Nederland onder andere in die van het Tropenmuseum Amsterdam en Museum Volkenkunde Leiden.

Zijn artist-in-residence periode bij de European Space Agency leidde tot de Peak of Internal Light series, waarvan in ‘Bliss’ goudkleurige folie werken aan de wand hangen en Moon Rays, een waterval van iriserende film celluloid, te zien is. Rubio gebruikt materialen uit de ruimtevaart en is geïnspireerd door culturele diversiteit en rituelen. De maan is een belangrijke bron van inspiratie voor de kunstenaar. ‘Going back to the moon represents a great chance to stop perpetuating old patterns of colonization and exploitation. My dream is that through the moon we’ll learn to embrace our fragile position in this universe, to understand the larger-than-human dimension that defines our very existence. Connecting with this purpose will pave our way to the stars.’

Van Studio Irma is een aantal digitale videowerken te zien. Life is organic – Blue Brown Geode laat in de hoogste resolutie ingezoomde beelden zien die zijn afgeleid van stenen, mineralen en natuurlijke bronnen die in een flow aan de wand blijven bewegen. Een algoritme zorgt ervoor dat het generatieve kunstwerk altijd anders is: geen dag, minuut of seconde zijn de beelden hetzelfde, net zoals het organische leven zelf is. Irma de Vries ontdekte de helende kracht van kunst door het tonen van beelden, bewegingen, kleuren en geluiden. Ze is van oorsprong filmmaker en werkte samen met filmregisseur Peter Greenaway. In 2004 studeerde ze af aan de Rietveld Academie. Veel digitale kunst wordt gemaakt door mannelijke kunstenaars, Rademakers zocht voor ‘Bliss’ het vrouwelijk perspectief in digitale kunst.

BLISS, Rademakers Gallery, 16 februari t/m 29 april 2023, rademakersgallery.com Met werk van: Cathalijn Wouters, Joana Schneider, Tomáš Libertíny, Studio Irma, Yamuna Forzani, Jorge Mañes Rubio, Jule Cats en Milah van Zuilen.